Voorzitter,

Uit de uitzending van Undercover in Nederland blijkt dat een veroordeelde crimineel die een taakstraf moest uitvoeren deze taakstraf kon afkopen. Geef de corrupte be-geleider een paar tientjes en er is weer een uurtje van je taakstraf af. De PVV vindt dit schandalig! Niet alleen wordt de Nederlandse samenleving opgescheept met taakstraffen (= slappe straf voor criminelen), maar ook worden deze blijkbaar gewoon afgekocht. De PVV stelt daarom de volgende vragen aan de staatssecretaris:

Gebeuren dit soort praktijken ook elders in Nederland en hoe vaak? Gaat de staatssecretaris hier uitgebreid onderzoek naar instellen?

Deze corrupte begeleider was door de voetbalclub zelf aangenomen. Waarom niet door de reclassering, een taakstraffer valt immers onder hun verantwoorde-lijkheid?

Moet een begeleider een verklaring omtrent het gedrag kunnen overleggen om een dergelijke functie te kunnen uitoefenen? Zo niet, bent u bereid dit verplicht te stellen?

De directeur van Reclassering Nederland heeft aangegeven aangifte te gaan doen tegen deze corrupte begeleider, is dit inmiddels gebeurd? Zo niet, gaat dit alsnog per direct gebeuren?

Welke maatregelen gaat u nemen om ervoor te zorgen dat deze persoon nooit meer een soort gelijke functie kan krijgen?

Bent u nu eindelijk tot het heldere inzicht gekomen dat de taakstraf al een lachertje was en dat nu helemaal is aangezien het met één telefoontje kan worden afgekocht? Zo nee, waarom niet?

steun ons ideal