Vragen van het lid Helder (PVV) aan de minister van Veiligheid en Justitie over het bericht: 'Verdachte vrij om DNA-drukte rond zaak MH17'

Kent u het bericht: 'Verdachte vrij om DNA-drukte rond zaak MH17' (1)?

Klopt het dat Abdelhamid T. die wordt verdacht van een overval uit voorarrest is ontslagen omdat het DNA-onderzoek te lang op zich laat wachten wegens de drukte bij het NFI m.b.t. MH17?

Bent u met de PVV van mening dat het onacceptabel is dat een verdachte van een overval (die herkend is als dader door agenten, voldoet aan de signalementen van een getuige en ook nog eens een bekende van de politie is) voorlopig op vrije voeten komt vanwege de ontstane drukte bij het NFI door de vreselijke ramp met vlucht MH17? Zo nee, waarom niet?

Zo ja, bent u bereid ervoor te zorgen dat politie en OM gebruik gaan maken van de middelen die zijn vrijgemaakt welke zij, indien er een piekbelasting plaatsvindt, vrij kunnen besteden bij het NFI en particuliere forensische instituten, ondanks uw voorkeur de betreffende middelen te reserveren voor specifieke zaken waarbij kennis en kunde van de particuliere instituten noodzakelijk is (2)?

Indien dit budget al is gebruikt, is het dan te klein aangezien verdachten worden vrijgelaten wegens een te lang durend onderzoek en bent u bereid dit dan te verhogen?

Zo nee, waarom niet en wat gaat u dan per direct ondernemen om ervoor te zorgen dat criminelen niet profiteren van de verschrikkelijke ramp met vlucht MH17?

(1) AD p. 10, 21 november 2014 en http://www.telegraaf.nl/binnenland/23357676/___Overvaller_vrij_door_MH17___.html
(2) Antwoorden op Kamervragen van Van Nispen over de achterstanden van het NFI d.d. 23 september 2014

steun ons ideal