Vragen van het lid Helder (PVV) aan de minister van Veiligheid en Justitie over het bericht dat het opvragen van beelden de politie tonnen kost.

Kent u het bericht: "Opvragen beelden kost politie tonnen" (*)?

Klopt het dat de politie en het OM banken moeten betalen om camerabeelden te krijgen in hun jacht op criminelen en dat dit tonnen kost?

Klopt het de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) afspraken heeft dat als het OM of de politie beelden van een bank vordert, zij daar een factuur voor in rekening brengen als drempel die voorkomt dat beelden onnodig vaak worden opgevraagd?

Bent u met de PVV van mening dat dit beleid van de NVB te bizar voor woorden is omdat de tijd en menskracht voordat de opnamen gevonden zijn niet in rekening worden gebracht als een bank zelf slachtoffer is van een misdrijf, bijvoorbeeld een plofkraak? Zo nee, waarom niet en denkt u dan dat het OM en de politie onnodig vaak beelden opvragen en die drempel nodig hebben?

Bent u met de PVV van mening dat de NVB de opsporing en vervolging van criminelen frustreert en de kosten voor die opsporing en vervolging door hun beleid onnodig hoger worden voor de belastingbetaler? Zo nee, waarom niet?

Deelt u net als de PVV het standpunt van Detailhandel Nederland dat de aanpak van criminaliteit een gezamenlijke verantwoordelijkheid is? Zo nee, waarom niet?

Zo ja, bent u bereid te bewerkstelligen dat wanneer Politie of OM beelden opvragen in het kader van de opsporing of vervolging banken altijd belangeloos/kosteloos zullen meewerken omdat criminelen moeten worden opgepakt ongeacht wie het slachtoffer is en banken daar geen slaatje uit mogen slaan? Zo nee waarom niet? Zo ja, hoe en per wanneer gaat u dit regelen?

(*) Telegraaf, 26-02-2015, "Opvragen beelden kost politie tonnen"

steun ons ideal