Voorzitter,

Gebleken is dat elke dag 600 winkelmedewerkers worden bedreigd of geconfronteerd met lichamelijk of verbaal geweld. Het gaat om 180.000 gevallen per jaar. In zo’n 10.000 gevallen gaat het er zo heftig aan toe dat personeelsleden worden geschopt, bespuugd, geslagen, geknepen of anderszins fysiek worden toegetakeld.

Er wordt al 4 jaar onderzoek naar gedaan en in al die jaren blijkt de veiligheid nog niets verbeterd. Wat de PVV betreft is dit onacceptabel. Dit zijn dan ook geen incidenten meer, maar is een structureel probleem. Daarom de volgende vragen aan de minister:

Hoe gaat u dit structurele probleem aanpakken? Daarmee doelt de PVV op nieuwe maatregelen want degene die nu al zijn genomen helpen blijkbaar niet om het probleem (verder) terug te dringen.

Bent u het met de PVV eens dat dit betekent dat er geen politiebureaus gesloten moeten worden? enerzijds om ontdekking op heterdaad te bevorderen (pakkans moet omhoog!), anderzijds om winkeliers te helpen die een dader zelf hebben aangehouden;

Wordt aan de dader een straf opgelegd of staat deze zo weer buiten? (strafrisico moet omhoog! Strafrisico = pakkans x strafrisico)

Het kan niet zo zijn dat de branche zelf van alles doet om dit tegen te gaan, maar dat justitie/dit kabinet het vervolgens laat afweten. Dan is het inderdaad dweilen met de kraan open.

Dank u.

steun ons ideal