Skip to main content

PVV-vragen over minister Adema die manifest tekende tegen Transgenderwet en D66 wil dat hij dat terugneemt

Schriftelijke vragen van de leden Beertema, Helder en Wilders (allen PVV) aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit:

1.)
Bent u bekend met het artikel in het Algemeen Dagblad van 5 oktober 2022 (*), waarin gesteld wordt dat het D66-Kamerlid Van Ginneken eist dat u uw principiële mening ten aanzien van de transgenderwet herziet?

Lees meer …PVV-vragen over minister Adema die manifest tekende tegen Transgenderwet en D66 wil dat hij dat...

Staat van het Onderwijs 2022

Het ministerschap kent twee mooie dagen, wordt wel gezegd. De eerste dag en de laatste. Vz, ik kan me voorstellen dat voor deze twee ministers alleen de laatste dag nog leuk is, want op de eerste dag wisten ze al waarmee ze te maken kregen in dit rampenkabinet Rutte 4: crisis. Stikstofcrisis, wooncrisis, energiecrisis, Oekraïnecrisis, toeslagencrisis, coronacrisis, een vertrouwenscrisis. Wat ons betreft moet daar de onderwijscrisis aan worden toegevoegd. Gek eigenlijk, dat dat nog niet is gebeurd, terwijl al jaren duidelijk is dat het onderwijs zelfs in een systeemcrisis verkeert. Het uitroepen van de onderwijsnoodtoestand zou niet overdreven zijn, gezien de problemen die het onderwijs teisteren. Het gierende lerarentekort richt vooral in de grote steden grote schade aan, de leerachterstanden die al enorm waren, zijn door de coronacrisis nog erger geworden. Kinderen kunnen steeds slechter rekenen, lezen en schrijven. Door de academia waait het spook van de ideologische monocultuur, van censuur en zelfcensuur en richt de wokecultuur onherstelbare schade aan en binnen het mbo wanen de bestuurders zich weer in de gloriedagen van weleer. Voorzitter, onze inbreng wordt weer ouderwets gezellig.

Lees meer …Staat van het Onderwijs 2022

Wet uitbreiding bestuurlijk instrumentarium

Vz, vandaag bespreken we dan eindelijk de wet die het mogelijk moet maken dat de minister de bevoegdheden krijgt om grove misstanden in het onderwijs adequaat en daadkrachtig aan te pakken.
Wij hebben hier al jaren sterk voor gepleit en wij niet alleen, gezien de vele aangenomen moties die zijn ingediend om de minister en de Kamer eindelijk de bevoegdheden te geven om te kunnen ingrijpen waar dat absoluut noodzakelijk is.
Wij verwijzen hier naar de jarenlange lijdensweg, naar de bestuurlijke onmacht en frustratie die we gezien hebben bij de afwikkeling van de schandalen rondom VMBO Maastricht, Avicenna, Ibn Ghaldoun, het Haga Lyceum, naar het wanbeheer op ROC Leiden en de zogenaamde islamitische universiteit die geen universiteit was

Lees meer …Wet uitbreiding bestuurlijk instrumentarium

Commissiedebat Masterplan Basisvaardigheden

Vz, wij zijn blij met het Masterplan Basisvaardigheden. Het zal eens tijd worden voor een ambitieuze agenda met een plan om de basisvaardigheden te herstellen die met het jaar dieper wegzinken. Waar alle voorgangers van deze minister sinds Rutte2 de boel op de meest schandelijke wijze op z’n beloop lieten, neemt deze minister regie. Al die voorgangers die met het jaar de basisvaardigheden verder lieten verkruimelen, tot het moment dat we 24% van de 15-jarigen als functioneel analfabeet moesten bestempelen, een schandvlek in de geschiedenis van het Nederlandse onderwijs, gaat deze minister eindelijk aanpakken. En daar is de PVV-fractie blij mee voorzitter.

Lees meer …Commissiedebat Masterplan Basisvaardigheden

CD Tweede Voortgangsrapportage NPO Funderend Onderwijs

Vz, vandaag, bij de bespreking van pas de tweede voortgangsrapportage van het Nationaal Programma Onderwijs in het funderend onderwijs, is er eigenlijk niet veel goed nieuws.

Vz, eerst een klein compliment aan de minister dat hij gekozen heeft voor verlenging van het NPO met twee extra schooljaren. Dit geeft scholen ruimte om ‘evidence based’ interventies te kiezen om de achterstanden het hoofd te bieden.
Maar laten we wel wezen, die beslissing is uit beleidsarmoede gemaakt, omdat de scholen geen raad wisten met de uitgave van deze plotselinge tsunami van geld.

Lees meer …CD Tweede Voortgangsrapportage NPO Funderend Onderwijs