Skip to main content

Spreektekst: verplichte eindtoets basisonderwijs

Eerste termijn

Voorzitter,
Het was even wakker worden, vz. Want zo vaak sta ik hier niet sinds dit kabinet is aangetreden. In maart 2011 hadden we met de cie OCW zes debatten over onderwijszaken, in 2012 acht debatten. Nu zijn zitten we in maart 2013, vz., en is dit debat het eerste (!) debat van de maand. Ook de portefeuille OCW komt onder dit Kabinet kennelijk niet op stoom. Maar goed, we buigen ons nu over de Cito-toets die opgewaardeerd zou moeten worden tot een centrale eindtoets voor het basisonderwijs. De Citotoets is ingeburgerd op de grote meerderheid (85 procent) van de basisscholen, maar tot nu toe was het onderwijs niet verplicht de toets bij het Cito af te nemen. Deze Wet voorziet erin dat de toets voortaan de 'landelijke eindtoets' wordt genoemd.

Lees meer …Spreektekst: verplichte eindtoets basisonderwijs

Stufi (sociaal leenstelsel 2013)

1e termijn

Vz,

Om te beginnen enkele vragen aan staatssecretaris Mansveld over de gevolgen van het afschaffen van de huidige ov-regeling.
Van verschillende kanten krijgen wij signalen dat het afschaffen van de ov-jaarkaart grote maatschappelijke gevolgen kan hebben, onder andere door de onvermijdelijke verschraling van het openbaar vervoer. Het huidige aanbod kan dan onmogelijk gehandhaafd worden.

Lees meer …Stufi (sociaal leenstelsel 2013)

Wijziging van o.m. de Wet educatie en beroepsonderwijs t.b.v.h. bevorderen van doelmatige leerwegen in het beroepsonderwijs en het moderniseren v.d. bekostiging v.h. beroepsonderwijs

Vz,
Dit wetsvoorstel heeft als doel dat instellingen en leerlingen beter gaan presteren, dat er een betere aansluiting komt op de arbeidsmarkt en dat de aansluiting tussen mbo en hbo verbetert. Deze doelen zijn ingezet onder Rutte 1 en worden door de PVV van harte onderschreven. De belangrijkste maatregelen die de minister neemt, zijn: het verkorten van de beroepsopleidingen, het intensiveren van alle opleidingen door meer onderwijsuren en begeleiding, en in het eerste jaar meer loopbaanoriëntatie, mentoring en coaching. Er komt bovendien een einde aan de drempelloze toelating tot niveau 2 en een aparte positie voor niveau 1, die nadrukkelijk een entreeopleiding wordt; een entree naar een opleiding op niveau 2 of een entree naar de arbeidsmarkt. Vooral het stoppen van de drempelloze toelating naar niveau 2 betekent kwaliteitsverbetering.

Lees meer …Wijziging van o.m. de Wet educatie en beroepsonderwijs t.b.v.h. bevorderen van doelmatige...

Wijziging van enkele onderwijswetten om te voorzien in een brede en duurzame grondslag voor innovatieve experimenten (Innovatieve experimenteerruimte onderwijs)

Voorzitter,
Aanleiding voor dit debat is de wijziging van enkele onderwijswetten om te voorzien in een brede en duurzame grondslag voor innovatieve experimenten. In het hoger onderwijs en het hbo was deze innovatieruimte al enige tijd geregeld. Nu krijgen ook scholen in het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs door dit wetsvoorstel meer mogelijkheden tot experimenteren. Met deze innovatieruimte kunnen scholen bijvoorbeeld zomerscholen opzetten, 3-jarigen toelaten en arrangementen ontwikkelen voor kindcentra waarin onderwijs wordt geïntegreerd met zorg of sport.
Ook worden er door deze wijziging experimentele samenwerkingsverbanden tussen scholen en instellingen uit het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs mogelijk gemaakt.

Lees meer …Wijziging van enkele onderwijswetten om te voorzien in een brede en duurzame grondslag voor...

AO Onderwijshuisvesting

Vz, we hebben het probleem van de onderbesteding van de huisvestingsgelden nu een aantal keer met elkaar gewisseld. Alle partijen zijn het erover eens dat het buitengewoon onwenselijk is dat Gemeenten onderwijsgelden, honderden miljoenen euro's NIET besteden aan broodnodige nieuwbouw van scholen of aan renovatie van scholen. Dat onderwijsgeld wordt aangewend om gaten in de gemeentebegroting te dekken, om reserves aan te leggen en in voorkomende gevallen worden er zelfs lantaarnpalen van neergezet. Dat is de gegeven situatie. Gevolg: kinderen die hun hele basisschoolcarrière in noodgebouwtjes doorbrengen, in slecht geventileerde lokalen, in omstandigheden waar een ontwikkeld land als het onze zich voor moet schamen.

Lees meer …AO Onderwijshuisvesting