PVV: ontslag docent om anti-islam tweets schandalig

De PVV heeft met verbazing kennisgenomen van het feit dat een docent ontslagen is om anti-islam tweets. In Nederland heeft men nog altijd het recht op vrijheid van meningsuiting; iets wat de PVV koestert. PVV-Kamerlid Harm Beertema: “ Ik vind het onverteerbaar dat docenten wel de burgerlijke vrijheid hebben om politieke standpunten te ventileren die passen binnen de ideologie van de multiculturele samenleving, maar niet als die daar niet in passen.” Geert Wilders en Harm Beertema hebben daarom schriftelijke vragen gesteld aan de Minister van OCW.

Schriftelijke vragen van de leden Wilders en Beertema (beiden PVV) aan de Minister van OCW over het ontslag van docent maatschappijleer/ Leids raadslid naar aanleiding van tweets.

Bent u bekend met het artikel ‘Docent ontslagen om anti-islam tweets’ (*) en met de column van Annelies van der Veer in de Metro van 5 juni 2012 ‘Zondigen tegen de staatsreligie’ (**)?

Vindt u dat het Fioretticollege in Lisse de docent terecht op non-actief heeft gesteld, ook als hij geen individuen heeft gekwetst en niet heeft opgeroepen tot geweld?

Waarom heeft de tweet van de VU-medewerker dat “er eigenlijk VN-troepen naar Nederland gestuurd zouden moeten worden om PVV’ers dood te schieten”, indertijd geen rechtspositionele gevolgen gehad?

Bent u het met ons eens dat het onverteerbaar is dat docenten wel de burgerlijke vrijheid hebben om politieke standpunten te ventileren die passen binnen de ideologie van de multiculturele samenleving, maar niet als die daar niet in passen?

Wilt u op uitdrukkelijk verzoek van de PVV er bij de school op aandringen dat de beëindiging van het contract met deze docent onmiddellijk ongedaan moet worden gemaakt?

(*) Telegraaf, 24 mei 2012

(**) Metro, 5 juni 2012