AO Radicalisering

Vz,

De rol van Bildung en burgerschap in het onderwijs heeft in het Kabinet Rutte 1 een herwaardering gekregen. Daar heeft de PVV aan bijgedragen en daar zijn wij trots op. Want vz, het werd de hoogste tijd om met onze kinderen weer te gaan onderzoeken wie wij eigenlijk zijn als Nederlandse burgers, als democraten. Het werd hoog tijd na de decennia van cultuurrelativistische pedagogische verwaarlozing die begon na het culturele rampjaar 1968. Ik noem dat jaartal niet voor niks vz. Juist toen werd de basis gelegd in de zgn. democratiseringsgolf, aangestuurd door linkse studenten, anarchisten, fellow travelers van het communisme en veel andere mensen die door de officiële communistische organen van toen werden aangeduid als "de nuttige idioten".

We moeten even stilstaan bij de oproep die één van de studentenleiders van toen iets later deed, toen het stof van die pseudorevolutie enigszins was gaan liggen. Rudi Dutschke wilde meer dan de straatrevolutie die er toen was geweest. Hij wilde diep doordringen in de structuren van de macht, als ambtenaren, in de rechterlijke macht. Maar vooral in het onderwijs. De lange mars door de instituties, zo noemde hij de infiltratie van de 1968'ers in de haarvaten van de macht, moest eerst en vooral z'n beslag krijgen in het onderwijs. Daar namelijk moest je zijn om volgende generaties het postmoderne idee mee te geven dat alle culturen samen kunnen leven, dat de Westerse beschaving niet superieur is, maar vooral schuldig is aan onderdrukking, uitbuiting, kolonialisme, kruistochten, discriminatie en ga zo maar door. En nu kunnen we vaststellen dat het onderwijs, van het funderend onderwijs tot het hoger onderwijs, en vooral de lerarenopleidingen en de PABO's, het bijna exclusieve domein zijn van links: (de Algemene Onderwijsbond heeft een enquête gehouden (2010) onder vijfduizend leden en wat blijkt: de PvdA is de populairste partij, gevolgd door D66 en GroenLinks.)
De sociaaldemocraten kunnen rekenen op de steun van 30 procent van de leraren. D66 en GroenLinks volgen met respectievelijk 22 en 20 procent, blijkt uit de peiling van de AOb. 72 % links, laten we zeggen 20 % niet of nauwelijks geïnteresseerd in politiek; blijft er zo'n 8 % van de leraren over die min of meer rechts of conservatief zijn. We spreken dan van een bijna monocultuur in het onderwijs vz. Een monocultureel lerarencorps dat met een bijna religieuze bekeringsdrift de ongegronde idealen van de multiculturele samenleving uitdraagt naar volgende generaties leerlingen en studenten.

Kijken we naar de brieven van de minister dan zien we het postmoderne denken daarin overal terug: veel nadruk op aspecten zoals gelijke behandeling, dialoog en samenwerking, relativering van het eigen gelijk en het kunnen omgaan met afwijkende meningen en gedragingen. Zeker belangrijke aspecten van onze Westerse cultuur, maar ze moeten wel geworteld zijn in een diep besef van onze joods-christelijke-humanistische erfenis. Dat is namelijk het fundament van waaruit elke Nederlander en iedereen die zich in het Westen bevindt zou moeten denken en handelen. Zonder dit fundament is er geen bezield verband. En het bezielde verband van het Avondland, vz, dat zou veel assertiever door het onderwijs moeten worden uitgedragen als we jonge mensen willen inwijden in de superieure cultuur die onze burgers vrijheid garandeert, gelijkheid en de kans op hun eigen pursuit of happiness. Zolang het bij leraren ontbreekt aan liefde voor het Westen, voor de eigenheid van het Westen, zullen ze nooit in staat zijn om islamitische leerlingen te herkennen die radicaliseren. En daarmee zullen scholen niet in staat zijn om een tegenwicht te bieden tegen de islamitische barbarij. Laten we vandaag niet de illusie creëren dat de school radicalisering gaat voorkomen. Want dat is bij voorbaat gedoemd te mislukken. Zolang ik van veel leraren hoor dat jonge moslims radicaliseren omdat ze gekwetst worden door de vrijheid van meningsuiting die erin uitmondt dat racisten en mensen die leiden aan de imaginaire ziekte die islamofobie genoemd wordt hun profeet beledigt, is dit project gedoemd te mislukken. Zolang de modale leraar niet weet dat de islam al 270 miljoen Hindoes, Boeddhisten, Christenen en anderen hebben uitgeroeid in een jihad die al 1400 jaar duurt, zullen ze niet in staat zijn om dit project handen en voeten te geven. Zolang de modale docent niet weet dat de letterlijke vertaling van het woord islam "onderwerping" is, zolang zal het ontbreken aan de sense of urgency die nodig is om dit project te laten slagen. Graag een reactie van de staatssecretaris hierop.

Vz, we zien er ook een bezwaar in dat de verantwoordelijkheid om radicalisering te voorkomen op het overvolle bordje van de scholen dreigt te worden gelegd. Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid om islamisering en radicalisering tegen te gaan natuurlijk primair bij de ouders. Zij dragen de volle verantwoordelijkheid voor een succesvolle assimilatie van zichzelf en hun kinderen. Zij zijn het die onze Westerse cultuur, tradities, normen en waarden hadden moeten omarmen, om ze volgens aan hun kinderen over te dragen. Graag een reactie daarop. Wordt er hier niet alweer een verantwoordelijkheid bij de school neergelegd die dat niet expliciet thuishoort?

Natuurlijk steunen wij een aantal maatregelen die de regering voorstelt. Maar we zien tegelijkertijd dat de praktijk weerbarstig zal zijn. Want wie moet die radicalisering signaleren? Een van de vele linksige docenten die volledig doordrenkt is van het politiek-correcte multiculturele wensdenken? Hoe kan zo iemand op de hoogte zijn van de ware aard en doelstellingen van de islamitische ideologie? Er komt een laagdrempelige training gericht op het herkennen van jongeren die dreigen te radicaliseren. Wie gaat die samenstellen? Het zou mij een stuk geruster maken als binnen deze training uitgebreid aandacht besteed zou worden aan de uitstekende analyses van de ons onlangs ontvallen professor doctor Hans Jansen. Het goed leesbare en laagdrempelige boekje 'Islam voor varkens, apen, ezels en andere beesten' zou een prachtig startpunt kunnen zijn voor trainers en docenten op weg naar een werkelijk inzicht in wat de islamitische ideologie werkelijk behelst. Ik vrees echter dat de voorkeur zal worden gegeven aan anderen. Is al bekend wie?

Tot zover.