Nederland weer van ons

Vz,

De veiligheid op het spoor is op langere termijn in het geding. Die conclusie moeten we trekken nadat gisteren een rapport van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport naar de Kamer kwam. Daar was wel een WOB-verzoek veel druk vanuit de Kamer voor nodig.

Het rapport, van 28 juni 2012, liegt er namelijk niet om! Een paar voorbeelden
-de normeringen mbt onderhoud zijn niet duidelijk
-objectgegevens zijn niet correct
-er is geen zicht op de conditie van de sporen, wissels en bovenleidingen
-er zijn financiele prikkels om reparaties te verzwijgen
-er wordt aanbesteed op prijs en niet op kwaliteit
Dat zijn gegevens die nooit te vroeg komen maar altijd te laat Vz! En die dus nooit achterhaald zijn Vz. Ook al is de sector er mee aan de slag Vz. De Kamer hoort deze gegevens te krijgen nog voordat de inkt is opgedroogd Vz. Want deze Kamer staat voor de veiligheid op het spoor, voorzitter.

Vz,
Minister Schultz kent het rapport sinds 28 juni, maar noemde het rapport niet in haar brief van 9 juli. Waarom ondernam zij geen actie, waarom stuurde zij het niet naar de Kamer? Graag openheid van zaken hierover.
Maar ook Staatssecretaris Mansveld liet het rapport verstoffen. Terwijl we als Kamer debatteerden over railveiligheid, terwijl we het hadden over de lange termijnagenda spoor, we wisten niets over dit rapport! En dat is onbestaanbaar. Wat is de uitkomst van die twee debatten nog waard?

Vz,
De belangrijkste vraag is natuurlijk: waarom repte de staatssecretaris met geen woord over het Inspectie-rapport in haar brief van 10 december? Welke reden draagt zij hiervoor aan?

Er zijn achteraf bezien meerdere momenten geweest waarop alarmbellen hadden moeten rinkelen op het ministerie van I&M. Maar het lijkt erop dat iedereen daar lag te snurken. En dat was ook het geval ten tijde van het Otapan-debacle, Vz. Vraag aan de bewindslieden: wat zegt dit over de cultuur op het ministerie? Graag een helder antwoord!

Vz,
Nog een aantal vragen zijn van belang:
-is de staatssecretaris bereid om voorlopig te stoppen met de aanbestedingen, zodat de kamer de tijd krijgt om conclusies te trekken uit het Inspectie-rapport?
-Hoe gaat de staatssecretaris er voor zorgen dat dit soort rapporten wel meteen naar de Kamer komen?

En tot slot:
Het stof ligt hier een meter dik. En als ik de staatssecretaris was, dan zou ik daar doorheen kruipen. Is de stas bereid excuses aan te bieden aan de Kamer en verbeteringen door te voeren op het ministerie, zodat dit niet meer zal gebeuren?
En is de stas bereid excuses aan te bieden aan al die hardwerkende Nederlanders, aan de studenten, aan de Railrunners, de dagjesmensen, maar vooral ook het personeel van de spoorbedrijven die dagelijks de treinen bevolken?

En als allerlaatste: ook dit verhaal toont weer aan dat het een rommeltje is op het spoor en bewijst dat de regie op het spoor terug moet naar het Rijk.

 

MOTIE

Verzoekt de minister en de staatssecretaris van het ministerie van Infrastructuur en Milieu voor 1 april 2013 orde op zaken te stellen en de communicatie met de kamer op orde te brengen en de kamer te informeren welke maatregelen zijn genomen en welke waarborgen er zijn om fouten in de toekomst te voorkomen,

En gaat over tot de orde van de dag.


De Graaf (PVV)
Bashir (SP)
De Rouwe (CDA)
Van Veldhoven (D66)
Van Tongeren (GL)
Klein (50+)

facebooktwitterinstagrammail

We hebben 3340 gasten

steun ons ideal

donaties

doneer

Nederland
English