PVV: Alle Litouwse rijbewijzen in de ban

De PVV heeft met verbazing gereageerd op het bericht dat in Litouwen voor € 80,- rijbewijzen te koop zijn, zonder dat iemand examen hoeft te doen. Een Noorse transportorganisatie toonde dit onlangs aan.
PVV-Tweede Kamerlid Machiel de Graaf: "Ook in Nederland rijden vele Litouwse personenwagen- en vrachtwagenchauffeurs, zonder dat we weten of ze een geldig rijbewijs hebben. De verkeersveiligheid is in het geding, daarom moeten bij controles alle Litouwse rijbewijzen in beslag worden genomen." De gekochte rijbewijzen betekenen ook oneerlijke concurrentie in het wegtransport. "De rij- en rusttijdenwet kan door deze fraude makkelijk worden omzeild door met verschillende identiteiten te rijden", aldus De Graaf.

Vragen van de leden De Graaf en Helder (beiden PVV) aan de ministers van I&M en V&J:

Bent u bekend met de berichten 'Rijbewijs gewoon te koop in Litouwen'* en 'Litauiske førerkort kjøpes for 80 Euro'**?

Deelt u de mening dat de verkeersveiligheid in het geding is, alsmede dat de concurrentiepositie voor het wegtransport hiermee geweld wordt aangedaan? Zo, neen, waarom niet?

Bent u bereid het Litouwse rijbewijs niet meer te accepteren als geldig rijbewijs en ieder Litouws rijbewijs dat bij controles wordt ontdekt direct in te laten vorderen? Zo neen, waarom niet?

Bent u bereid geen enkele Litouwse vracht- of personenwagen op de Nederlandse wegen meer toe te laten? Zo neen, waarom niet?

Kunt u deze vragen beantwoorden voor het Algemeen Overleg wegverkeer en verkeersveiligheid van 30 januari a.s.?

* http://www.truckstar.nl/nieuws/detail/rijbewijs-gewoon-te-koop-in-litouwen/
** http://www.lastebil.no/Aktuelt/Siste-nytt/Litauiske-foererkort-kjoepes-for-80-EURO

Lees hier de artikelen over de PVV-vragen in de media: