Vragen van het lid Klever (PVV) aan de minister van Volksgezondheidm Welzijn en Sport over de berichten 'Antibraakmiddel eist mogelijk 100 levens' en 'Onschuldige kwaal, fataal medicijn?' uit het AD van 30 maart 2013:

Kent u de berichten 'Antibraakmiddel eist mogelijk 100 levens' en 'Onschuldige kwaal, fataal medicijn?' uit het AD van 30-03-13 (*)?

Wat is uw reactie op de conclusie van o.a. de vooraanstaande professor Mirjam Sturkenboom van het Rotterdamse Erasmus Medisch Centrum dat er jaarlijks ongeveer 100 Nederlanders sterven na het gebruik van het antibraakmiddel Domperidon?

Acht u het wenselijk dat dit middel, dat in Nederland vaak gebruikt wordt voor relatief onschuldige kwalen als misselijkheid of het stimuleren van borstvoeding, nog altijd vrij verkrijgbaar is bij de apotheek?

Wat vindt u ervan dat cardiologen en wetenschappers verklaren dat het massaal gebruikte Domperidon vandaag de dag vanwege de risico's niet eens op de markt toegelaten zou mogen worden?

Bent u van plan Domperidon zo snel mogelijk uit de handel te halen, dan wel uitsluitend op recept verkrijgbaar te maken, zeker nu ook de Europese geneesmiddelenwaakhond besloten heeft nader onderzoek te doen naar dit gevaarlijke middel? Zo nee, kunt u garanderen dat Domperidon voor alle gebruikers veilig is?

(*) Lees hier het eerste AD-bericht

steun ons ideal