Schriftelijke vragen van de leden Klever en de Graaf (beiden PVV) aan de Minister van Economische Zaken over het bericht in het Financieel Dagblad (13-09-2013) 'Ingreep in emissiehandel wekt woede van Tata Steel'.

Bent u bekend met de berichtgeving in het Financieel Dagblad (13-09-2013) 'Ingreep in emissiehandel wekt woede van Tata Steel', en deelt u deze woede?
Zo nee, waarom niet?

Kunt u uitleggen hoe deze 'cross sectorial correction factor', waar dit artikel op doelt, valt te rijmen met het Steel Action Plan dat onlangs is opgesteld om de concurrentiekracht van de Nederlandse staalindustrie te versterken?

Kunt u uitleggen waarom u in Europa pleit voor een versterking van het ETS systeem, terwijl u in eigen land meer en meer energie-intensieve bedrijven zoals Aldel en straks ook Tata Steel ETS-compensatie moet bieden om te zorgen dat ze niet omvallen?

Deelt u de mening van de PVV dat het ronduit krankzinnig is om de Nederlandse industrie uitstootrechten te laten betalen middels het ETS-systeem, terwijl zij vaak al veel schoner zijn dan hun concurrenten buiten Europa, om deze bedrijven noodzakelijkerwijs vervolgens met belastinggeld uit eigen land weer te compenseren? Zo ja, gaat u zich dan vanaf nu ook eindelijk eens inzetten voor de Nederlandse industrie, door te beginnen met het afschaffen van het ETS-systeem en zo nee, waarom niet?

steun ons ideal