Spoeddebat Koopzondagen - Spreektekst Dion Graus

Vergadering : Spoeddebat Koopzondagen
Spreker : Dion Graus
Datum : 21 januari 2009

Het kabinet wil de Winkeltijdenwet aanscherpen en het aantal koopzondagen terugdringen. Evenals de Partij voor de Vrijheid, zijn de meeste gemeenten en winkeliers tegen deze voorgenomen plannen. De kranten stonden vol met de eventuele gevolgen: schrikbarende omzetdaling vergezeld van tienduizenden gedwongen ontslagen, notabene ten tijde van een ernstige crisis waarin de ondernemers het water al tot aan de lippen staat zonder deze extra belemmeringen door de regering!

In plaats van onze MKB-ers en consumenten in deze moeilijke tijd te stimuleren en bij te staan worden ze zelfs extra belemmerd en gefrustreerd, gestraft liever gezegd. Nu kunnen gemeenten over 12 zondagen per jaar zelf beslissen of de winkels open mogen zijn, terwijl er winkeliers zijn die wel iedere zondag omzet willen draaien om hun hoofd boven water te houden, reserves op te bouwen, hun pensioen en verzekeringen veilig te stellen, maar at last but not least: Hun zware lastenverplichtingen aan de overheid en overheden te kunnen voldoen. Ook kunnen gemeenten delen aanmerken als toeristisch gebied, waardoor de winkels iedere zondag open mogen zijn.

Tijdens mijn werkbezoeken op zondag heb ik met personeel gesproken van Noordwijk aan Zee tot Valkenburg, immers de PVV komt niet enkel op voor de winkeliers, maar houdt ook rekening met hun motor: Het personeel. Wat blijkt, vrijwel iedereen kiest ervoor om op de zondag te werken om uiteenlopende redenen: hogere beloning ondanks kortere werkdag, extra inkomsten voor hun gezin, meer klanten, hogere omzet dan door de week, gezelliger, liever een compensatiedag door de week dan vrij op de doorgaans saaie zondag, etcetera, etcetera.

Kortom, de Partij voor de Vrijheid vindt dat deze welwillende, hardwerkende mensen ZELF mogen beslissen op welke dag ze werken, ook BUITEN een toeristisch gebied. Op koopzondagen kan men over de koppen lopen! De consumenten vinden het prachtig om met hun familie en vrienden te gaan shoppen op zondag. Mogen ze? Of stuurt de minister ze liever naar ons buurland België, terwijl ze weet dat er juist nu, ten tijde van een crisis maar één oplossing is om uit de negatieve spiraal te komen buiten belastingverlaging, en dat is consumeren! Laat onze Nederlanders consumeren, laat onze ondernemers omzet draaien, laat hun personeel een extraatje verdienen en zelf beslissen wanneer ze werken, ook op zondag. Zorg voor een gelijk speelveld met buurland België. Jaag de consument niet over de grens terwijl onze MKB-ers hun investeringen zo hard nodig hebben.

Mijn fractie verzoekt de minister af te zien van de voorgenomen aanscherping van de Winkeltijdenwet en deze zelfs uit te breiden met het zelfbeschikkingsrecht van MKB-ers over openstelling van hun bedrijven op hun zondagen. Overigens kunnen mensen welke naar de kerk willen gaan op zondag, dit rustig blijven doen. Ze hebben het volste recht op hun eigen dagindeling en de vele mogelijkheden winkels en winkelend publiek te mijden, evenals degene welke een rustig bos verkiezen boven de gezellige drukte op een woonboulevard, winkelstraat of winkelcentrum. Iedereen gaat over zijn eigen zondag, zoals de winkeliers de minister