ING deal: Bos speculeert met onze belastingcenten

Door voor € 22 miljard aan Amerikaanse rommelhypotheken op te kopen, verplaatst minister van Financiën Wouter Bos de molensteen die bij ING om de nek hing naar de Nederlandse belastingbetaler. Dat betoogde PVV-woordvoerder financiën Teun van Dijck tijdens het debat over de recente ontwikkelingen bij ING. Hij vindt het van de gekke dat de Nederlandse belastingbetaler moet opdraaien voor de puinhoop die er in de Verenigde Staten van gemaakt is. Jan Modaal financiert Joe Six-pack.

"Minister Bos speculeert erop dat de Amerikaanse huizenbezitters allemaal netjes aan hun verplichtingen blijven voldoen. Daarmee speculeert hij met onze belastingcenten. ING en haar aandeelhouders lachen zich kapot. Zij zijn verlost van deze rommel en kunnen gewoon overgaan tot de orde van de dag."

Van Dijck stelt vast dat Bos weer eens gedraaid is.

"Een paar maanden geleden zei hij nog dat het opkopen van deze leningen heel dom zou zijn. 'Het kost kapitalen en je krijgt er niets voor terug.' Maar nu probeert hij het te verkopen als een super deal voor ING en de Staatskas."

Het steekt Van Dijck verder dat er niets wordt ondernomen tegen de graaicultuur in de financiële sector.

"Ze gaan gewoon door met hun dure bedrijfspanden, hun dikke leasebakken met chauffeur, het uitbetalen van hun gigantische salarissen en hun luxueuze bedrijfsfeestjes."

Per motie heeft het PVV Tweede Kamerlid de regering opgeroepen om ervoor te zorgen dat er bij financiële instellingen die zijn geholpen met belastingsgeld geen enkele bonus meer wordt uitgekeerd, totdat de schuld aan de Staat volledig is afgelost. In twee andere moties heeft Van Dijck aangedrongen op het stopzetten van de miljoenenverslindende Formule 1 sponsoring door ING en op het stimuleren van de economie door middel van belastingverlagingen.

Klik hier voor Teuns volledige spreektekst
Klik hier voor de door de PVV ingediende moties