Harm Beertema - Spreekteksten
AO Onderwijs en Corona VI, mbo en hoger onderwijs + stages
- Artikel informatie
- Publicatiedatum
- Geschreven op 07 oktober 2020
Vz, laat ik beginnen met het uitspreken van mijn complimenten voor het uitstekende werk dat er verricht wordt binnen het mbo en het hoger onderwijs.
Het is waarachtig niet niks wat er van de medewerkers gevraagd wordt. Het is voor eenieder in het onderwijs een slechte film waarvan het einde voorlopig niet in zicht is.
Dat gezegd hebbende, zijn we inmiddels al bij deel VI aangekomen van deze reeks debatten over het coronavirus in het onderwijs.
AO Corona en Onderwijs
- Artikel informatie
- Publicatiedatum
- Geschreven op 03 september 2020
Vz, laat ik beginnen met mijn complimenten voor het vele werk dat er verricht is binnen het po en vo. Schoolleiders en leraren hebben het toch voor elkaar gekregen dat de scholen weer open konden gaan.
We moeten vaststellen dat het onderwijs staat voor een ontzettend zwaar jaar. Er was voor de coronacrisis al sprake van een systeemcrisis, met een gierend lerarentekort, een tanende kwaliteit en dalende onderwijsprestaties. Wij maken ons daar grote zorgen over, omdat het een neergang is geworden die vrijwel niet te stuiten valt. Wij hebben de minister altijd het voordeel van de twijfel gegeven, omdat de situatie waar wij nu in zitten ons allen overkomen is, maar dat betekent natuurlijk niet dat wij geen kritiek en zorgen hebben over de gang van zaken.
AO Hoger Onderwijs en Corona
- Artikel informatie
- Publicatiedatum
- Geschreven op 24 juni 2020
Vz,
Ook voor het hoger onderwijs heeft het Coronavirus flinke gevolgen gehad en ook daar heeft men zo snel mogelijk proberen te schakelen naar vormen van onderwijs die wel mogelijk waren. Dat is ongetwijfeld gepaard gegaan met veel stress en onzekerheid en onze complimenten gaan dan ook uit naar alle medewerkers die dit mogelijk hebben gemaakt.
Tot zover de complimenten voorzitter, want de Coronacrisis heeft ook aangetoond dat het huidige verdienmodel van publiek bekostigde instellingen te veel leunt op de instroom van internationale studenten. We moeten ons dus afvragen wat het bestaansrecht is van publiek bekostigde universiteiten die zonder internationale studenten nog maar 70% tot 50% van het totale aantal studenten overhouden en zonder de inschrijving van internationale studenten hun financiƫn niet op orde krijgen.