feed-image RSS

Het Kabinet wil 35 militairen voor 13 maanden uitzenden naar een vliegbasis in de woestijn van Jordanië .
Doel: bescherming van 4 Belgische F16’s & bijbehorend personeel. En dat, ondanks dat de risico’s die zij daar lopen als gering worden ingeschat.

Voorzitter,
In oppervlakte het grootste land ter wereld. Een enorme landmassa van oost tot west. Vol van natuurlijke en culturele rijkdommen. Met de Taiga, het machtige boreale woud, als grootste bosgebied op aarde. Een land waar vandaag, 28 september, de dag van de arbeiders in de nucleaire industrie wordt gevierd alsook de dag van de luchtmacht.

Dat is RUSLAND voorzitter!

Voorzitter, het is oorlog.

Islamitische terroristen en hun aanhangers zijn wereldwijd bezig om staten te ondermijnen, burgers te doden en jihad te prediken.

Het is een oorlog die constant woedt en overal de kop op kan steken. Zeker in Israël.

Ik citeer:
“op een ding kun je de klok gelijkzetten: elk jaar breekt er weer een strijd aan waarbij terroristen uit Gaza een rakettenregen op Israël afvuren”
Dat zei ik vorig jaar bij de begrotingsbehandeling BuZa 2019.
Copy paste naar vandaag.

Het is laffe terreur. Gericht tegen onschuldige burgers.

De willekeurige en ongerichte rakettenregen is een reactie op een gerichte aanval waarmee Israël een commandant van Islamitische Jihad uitschakelde.
Een defensieve militaire handeling die lof verdient. Die onze regering zou moeten steunen. Grensoverschrijdend islamitisch terrorisme moet namelijk aangepakt worden, waar nodig en mogelijk ook preventief. Waar dan ook!

Ik vraag de minister steun uit te spreken voor de Israëlische precisieaanvallen! Is hij tegelijkertijd bereid om de terroristische reactie – het willekeurig afvuren van raketten op civiele doelen – keihard te veroordelen?

Voorzitter, de terreurgroep Islamitische Jihad, is wat ze is door steun van Iran. Daar, in Iran, zitten de facilitators van de huidige geweldsgolf tegen Israëlische burgers.

Welke consequenties gaat Nederland daar aan verbinden? Gaan we Iran dan eindelijk zien EN behandelen als een kwaadwillende mogendheid?

raymond-de-roon