feed-image RSS

We praten vandaag over de digitale euro, maar ik wil toch even één stap terug doen naar de euro. Willen we eigenlijk wel die euro? Ik las vorige week dat Lex Hoogduin openlijk twijfelde aan de houdbaarheid van de euro. Hij vroeg zich af of er een debat moet plaatsvinden over de vraag of Nederland wel bij de Latijnse muntunie wil horen. Hij berekende zelfs dat het ons minimaal 21 miljard per jaar gaat kosten als we erin blijven. Ik vraag me af of we hier niet een debat over de euro moeten voeren in plaats van over de digitale euro. Ik zie dus uit naar het plan B van deze minister, dat ze ons beloofd heeft, naar de alternatieven rondom de euro. Wanneer krijgen we daar inzage in?
De euro is dus op sterven na dood. Lang leve de digitale euro, moeten ze in Frankfurt gedacht hebben. Daar gaat het namelijk vandaag over. De PVV ziet niets in de euro en niets in de digitale euro. We zien alleen maar beren op de weg. Laat ik deze beren even langslopen.

Allereerst wil ik het even hebben over het Stabiliteits en Groei Pact (SGP), want daar heb ik nog niemand over gehoord. Wat is nu de status van het Stabiliteits- en Groeipact? Ik las in de stukken dat de Commissie 6 november met een semi-definitief voorstel komt. De minister neemt daarbij een beetje de lead. Vroeger waren we de strenge, zuinige dominee, maar deze minister trekt samen op met Spanje en schrijft, niet op persoonlijke titel maar individueel, een brief waarin ze ervoor pleit dat lidstaten zelf een plan schrijven en zelf gaan controleren en zelf gaan hervormen en zelf gaan zorgen voor betere controle. Ik vraag me dus af waarom de minister dat doet. Waarom houdt ze zich niet gewoon meer aan de strengere lijn van Hoekstra en zijn voorgangers?

De chaos regeert”, kopte de Volkskrant 2 weken geleden. En zo is het! Wat een enorme puinhoop maakt dit Kabinet ervan.
Het kabinet rent van crisis naar crisis! Achter de feiten aan.
Op Prinsjesdag zelf kregen we nog 4 brieven, waarin de MN nog voor tientallen miljarden werd verbouwd.
En gisterenmiddag kregen we dan de langverwachte uitwerking van de beloofde prijsplafond. Heel Nederland keek er naar uit.

teun-van-dijck

steun ons ideal