Voorzitter, ik wens in de eerste plaats alle werknemers van Aldel en hun gezinnen veel sterkte toe. Het is natuurlijk een groot drama voor hen. Het besluit werd nog even over de Kerst heen getild, maar op 30 december was het dan toch zo ver: Aldel werd failliet verklaard en 400 werknemers kwamen nog net voor de jaarwisseling op straat te staan. Voorzitter, Aldel opereert in een moeilijke markt, maar de politiek is zeker medeverantwoordelijk voor het faillissement van Aldel. De PVV zal daarom iedere serieuze reddingspoging van Aldel steunen.

Voorzitter, het faillissement van Aldel kwam niet als een verrassing. Keer op keer heb ik deze Minister en de coalitiepartijen erop gewezen dat met name de energie-intensieve industrie de rekening betaalt voor de duurzame energietransitie. Maar tevergeefs. Zelfs als ik ze met het rapport van Deloitte confronteerde, dat waarschuwt voor een verlies van een half miljoen banen als gevolg van de hoge energierekening, bleven deze partijen onverminderd vasthouden aan de door hun zo gewenste duurzame energietransitie. Deze transitie staat, zoals ik vorige keer al heb toegelicht, garant voor een enorme lastenverzwaring voor burgers en bedrijven. De energiebelasting stijgt en de opslag duurzame energie oftwel windmolenheffing vertwintigvoudigt. Tel daarbij op extra netwerkkosten van 20 tot 70 miljard euro en een vertienvoudiging van de Brusselse CO2-belasting, en de boodschap is duidelijk: energie wordt in Nederland onbetaalbaar. Als ondernemer kun je maar beter niet investeren in de Nederlandse energie-intensieve industrie.

Voorzitter, het faillissement van Aldel is een politieke keuze. In plaats van een industriebeleid dat gericht is op het verlagen van de energierekening en dus versterking van onze concurrentiepositie, kiest dit kabinet voor lastenverzwaring op lastenverzwaring op lastenverzwaring. De consequentie van dit beleid is dat de werknemers van Aldel werkloos thuis zitten. Dat is de prijs van ondoordacht duurzaamheidsbeleid waar deze hele Kamer, behalve de PVV, zo enthousiast over is.

Voorzitter, het eerlijke verhaal is dat foute politieke keuzes leiden tot werkloosheid; werkloosheid waar alle partijen inclusief de VVD voor hebben getekend. Dat verhaal zal vandaag natuurlijk niet worden verteld bij dit debat. Dat verhaal wordt niet verteld bij de verschillende manifestaties voor Aldel waar diverse Kamerleden aanwezig waren. En dat verhaal wordt al helemaal niet verteld aan de media. In de media huilt deze Kamer krokodillentranen of roept men loze kreten. Terwijl collega Van Dekken van de PvdA roept dat we alles moeten doen om Aldel te redden, roept zijn collega Vos van de PvdA in energiedebatten deze Minister op om haast te maken met de dure verduurzaming, die Aldel om zeep heeft geholpen.

Voorzitter, nu komt een groep van ondernemers, gesteund door provincie en gemeenten, met een plan voor een doorstart van Aldel. En wat blijkt? Het mag niet van Europa en het mag niet van het energieakkoord, volgens deze minister. Duitsland beschermt zijn industrie wel, en dat doen ze al jaren.

Voorzitter, wat de PVV betreft is het in ieder geval duidelijk: Aldel opereert in een moeilijk markt, maar verdient wel een eerlijke kans. Aldel heeft door het huidige energiebeleid van dit kabinet geen eerlijke kans. De PVV hoopt dat Aldel vandaag alsnog een eerlijke kans krijgt van deze Kamer. Wat de PVV betreft, is daar zeker ook een drastische omslag voor nodig in het huidige energiebeleid.