Spreektekst Geert Wilders debat over de EU-top 17-18 maart 2016

Voorzitter,
Het is half maart. En de premier had Nederland beloofd dat half maart het aantal asielzoekers van Turkije rond de nul zou moeten zijn. Dat is niet gebeurd.

Alleen al afgelopen zaterdag 2.500 mensen van Turkije naar Griekenland. In de eerste twee maanden van dit jaar 137.000 mensen van Turkije naar Griekenland. Tien keer meer dan de eerste twee maanden van vorige jaar.
En ook in Nederland de getallen niet naar nul, maar meer dan 6.000. Twee keer zoveel, de eerste twee maanden van dit jaar. Ook hier heeft premier Rutte zijn belofte opnieuw w

eer gebroken. De conclusie kan dan ook alleen zijn dat het enige dat richting nul gaat de geloofwaardigheid van deze minister-president is.

Nederland staat op het punt een historische vergissing te maken. Ons land gaat in de uitverkoop. Dankzij onze premier die zich heeft laten piepelen en chanteren door de Turken.

Nog nooit is een Nederlandse Minister-President zo vernederd, zo door de knieën gegaan voor een land dat bestuurd wordt door een despoot die kranten sluit, die redacties van persbureaus vervangt, die, zo konden we vandaag lezen, journalisten als terroristen wil behandelen. Dat is wat Erdogan doet.

Hij intimideert, dreigt en chanteert. Hij houdt zich aan geen enkele afspraak.

Vier maanden geleden beloofde hij de illegale boottochten van migranten te stoppen in ruil voor 3 miljard euro en visumvrij reizen in het najaar. Maar hij brak zijn woord. Hij deed helemaal niets. Hij stak een grote middelvinger op naar Europa.

De boten met asielzoekers bleven gewoon komen. Hoe is het mogelijk dat premier Rutte er nu opnieuw instinkt? En de Turken nu zelfs nóg meer geld, nóg sneller visumvrij reizen en nóg sneller uitzicht op lidmaatschap van de EU biedt?

Wat is dit voor een ultieme zwakheid en wat is dit voor een domheid?
Waarom nog eens 3 miljard extra naar Turkije? De teller staat dan op 6 miljard.
Zuurverdiend belastinggeld uit Europa, waaronder honderden miljoenen uit Nederland. Hier in ons eigen land dreigen de pensioenen wéér gekort te worden en de zorg van onze ouderen sneuvelt, terwijl ons geld wel naar Turkije stroomt.

En welke dwaas wil nu dat de Turken nog sneller zonder visum naar Europa kunnen reizen? Ik snap daar niets van.

80 miljoen Turken krijgen als onderdeel van deze deal al vanaf juni uitzicht op visumvrij reizen naar Europa. “Visumvrij Europa eindelijk bewaarheid,” jubelde de Turkse krant Sabah daags na de deal in grote chocoladeletters.
En we weten dat we hier alleen al in Nederland zijn er 400.000 Turken die, en ik neem het ze niet eens kwalijk, allemaal wel familieleden hebben die graag hierheen komen. En die zomaar zouden kunnen blijven en de illegaliteit ingaan.

En ik verzin dat niet. Het was de Staatssecretaris van Justitie zelf die zelf al in 2014 in een brief aan de Kamer schreef: uit analyses van onder andere Frontex blijkt dat steeds meer illegale vreemdelingen afkomstig zijn uit visumvrije landen. En over drie maanden, hoppa, 80 miljoen visumvrije Turken erbij.

Maar ook daarmee houdt de waanzin niet op. Ook de onderhandelingen over de toetreding van Turkije tot de Europese Unie worden versneld. Hoe haal je het in je hoofd!

In plaats van de deur definitief dicht te gooien voor het Noord-Korea aan de Bosporus, hebben ze zich al bijna de EU ingechanteerd. Wat een schande.

En natuurlijk roepen ze bij de VVD dat het met het visumvrij reizen en het lidmaatschap van de EU zo’n vaart niet loopt. Dat willen ze toch eigenlijk allemaal niet. Of het gaat nog heel lang duren. Maar wie gelooft dat nog? De VVD heeft Nederland al zo vaak voorgelogen. De waarheid is dat dadelijk de handtekening van de VVD-leider, de premier van Nederland, gewoon onder dat historisch slechte akkoord komt te staan.

Het akkoord dat ervoor zorgt dat Europa 6 miljard euro armer en miljoenen Turken rijker.

Het is bovendien een illusie te denken dat er geen asieleisers meer onze kant op zullen komen.

Straks komen ze weer via Lampedusa of een andere route binnen. Of, dat verwacht ik eerlijk gezegd, de Turken veranderen weer van mening.

Ik voorspel u: Als Erdogan zijn zin niet krijgt of zich beledigd voelt door een kritisch mensenrechtenrapport, of het later dan eind juni invoeren van de visumvrijstelling zet hij de sluizen gewoon weer wagenwijd open.

Voorzitter,
Turkije is geen oplossing van het asielprobleem. Nederland snapt dat. Bijna driekwart van de Nederlanders verwerpt de deal met Turkije dan ook. En dat is volkomen terecht!
Er is maar 1 oplossing voor de asielcrisis. Zelf onze verantwoordelijkheid nemen, niet afhankelijk zijn van Turkije maar onze eigen nationale grenzen sluiten. Geen enkele asieleiser er meer in. Dát is het nationaal actieplan van de PVV. Het is overigens ook de enige manier om ons land opnieuw veilig te maken en terroristen tegen te houden.

Op nauwelijks een uur rijden van de Nederlandse grens liggen de Brusselse wijken Molenbeek en Vorst. Ik heb het eerder de Gazastrook van België genoemd. En daar lopen nog tientallen gevaarlijke jihadisten rond. Vanmiddag nog zien we in het nieuws dat de politie daar door terroristen beschoten werd met Kalasjnikovs. Die terroristen kunnen allemaal zomaar Nederland binnenrijden zolang onze grenzen wijd open staan.

Voorzitter, ik rond af.

Wat zijn de feiten?

Feit is dat onze nationale grenzen wagenwijd openblijven en dat asielzoekers gewoon kunnen blijven komen en ook terroristen gewoon Nederland binnen kunnen.

Feit is dat premier Rutte met deze deal de totale capitulatie aan Turkije heeft getekend.

Feit is dat in het torentje vanaf nu Erdogan regeert en niet Mark Rutte.

Een historisch fout. Een historisch fout akkoord, meneer de Minister-President. U maakt een historische fout.

Dit akkoord mag er nooit komen. Ik zeg geen deal met de Turken. Gelukkig zijn er een aantal andere EU-landen die dreigen de deal de komende week te blokkeren. Laten we hopen dat dit gebeurt.

Onze eigen grenzen, die moeten dicht.