Skip to main content

Spreektekst begroting OCW 2015

Vz.,

In de 11 minuten die ik heb wil ik graag aandacht vragen voor drie zaken die volgens ons in de begroting onderbelicht blijven. Dat is de focus op cultuurrelativisme die kenmerkend is voor ons gehele onderwijs, de organisatorische problemen waar scholen tegenaan lopen die asielkinderen moeten opvangen en tenslotte onderwijshuisvesting in het primair onderwijs.

Vz, wij vinden dat per traditie één van de kerntaken van het onderwijs is om burgers te verheffen, te emanciperen en te integreren. Niet alleen t.a.v. de verheffing en het bevorderen van de sociale mobiliteit laat deze regering het afweten. Dat hebben we gezien met het afschaffen van de studiefinanciering en de vervanging daarvan door een neo-liberaal leenstelsel. Ook als het gaat om het integreren en het inleiden in onze westerse cultuur van allochtone leerlingen doet het onderwijs al dertig jaar niets anders dan onze eigen cultuur wegcijferen en relativeren en vooral niet voorhouden als nastrevenswaardig doel. Geen enkel zelfbewustzijn, geen enkele trots op onze eigen identiteit. Waar heeft dat toe geleid?

De islam is, ook in Nederland, steeds manifester anti-Westers geworden. De weg-met-ons-mentaliteit lijkt sterker dan ooit. Het diversiteitsdenken binnen het onderwijs heeft wat ons betreft geleid tot het failliet van de kerndoelen die zich richten op integratie: waar hebben decennia van integratieonderwijs toe geleid? Vz, het is vreselijk om vast te stellen, maar al ons goed bedoelde onderwijs heeft geleid tot massieve vormen van vrijwillige segregatie, culminerend in een parallelle samenleving, in vergaande islamisering en zelfs in jihadgang van jonge moslims en moslima's (#bornhere) die hun leven willen geven in de strijd tegen het perfide westen; in de strijd tegen ons. Ons is daarmee de oorlog verklaard vz., ik kan het niet anders duiden. En het laat de regeringsverantwoordelijken, maar ook het overgrote deel van dit huis EN van het onderwijs, waar we nu over spreken, totaal onverschillig. Nee vz, ik zeg dat niet goed. Het is geen onverschilligheid. het is onwetendheid, welbewuste zelfgekozen onwetendheid, want de feiten onder ogen zien is veel te verontrustend.

Praktisch hier om de hoek, in de Valkenboslaan, rouwden moslims afgelopen zondag wegens Asjoera om de dood van Imam Hoessein door middel van zelfkastijding op straat. 150 Man die zichzelf tot bloedens toe kastijdden. Keurig opgedeeld in leeftijdsgroepjes, beginnend met jongetjes tussen de 5 en 10 jaar. Hier en daar een vrouw in boerka. Het kan, het mag. Van de tolerante gemeente Den Haag, van de buurtbewoners, van bijna alle juffen en meesters in het het onderwijs. Want het is culturele verrijking. En wie zijn wij om onze westerse manier van denken en leven superieur te vinden? Als we al weten dat het hier gaat om mensen gaat die een buitengewoon intolerant wereldbeeld aanhangen, dan nog blijven wij tolerant ten opzichte van de intoleranten. Maar de PVV en onze kiezers willen dat niet meer vz. Onze kiezer vindt het onbegrijpelijk dat we van de morele elite, ook het onderwijs hoort daarbij, kinderen wel mogen blootstellen aan deze sektarische barbaarse vorm van zelfverminking, terwijl ons eigen erfgoed tot racisme wordt verklaard; zie de Zwarte pieten-discussie die het kinderfeest dat Sinterklaas eeuwen was, voorgoed gecorrumpeerd heeft.
Vz., onze stelling is dat we de kerndoelen moeten herijken: het kerndoel (po) 'Oriëntatie op jezelf en de wereld' zou herzien moeten worden. Dit kerndoel zou zich moeten richten op de NEDERLANDSE identiteit, geschiedenis en cultuur. Scholen zouden leerlingen mee moeten nemen naar Kinderdijk, Volendam, de Keukenhof, de haven van Rotterdam, het Anne Frankhuis, Slot Loevestein en de Efteling, in plaats van naar moskeeën, iftarmaaltijden en de geschiedvervalsende Museontentoonstelling over de zgn. zegeningen van de Arabische cultuur in Al Andaluz. De focus op school moet terug naar onze Nederlandse identiteit en cultuur en naar andere Westerse succesvolle samenlevingen. Daarom mijn vraag ook aan de stas: waarom die focus op de islam? En waarom worden consequent de kwalijke aspecten van de islam, die ongehoord bedreigend zijn voor onze vrijheden en zelfs voor het leven en welzijn van een aantal van ons, waarom worden die aspecten van de islam in het onderwijs, van het basisonderwijs tot en met de universiteit, steeds maar weer verzwegen, gebagatelliseerd, goedgepraat zelfs? Waar is het gevoel voor urgentie in de scholen? Graag een reactie van de stas of hij ervoor voelt om expliciet aan scholen mee te geven wat de ware aard is van de islam, al was het alleen maar om leerlingen een volledig beeld te geven. Om het eerlijke verhaal te vertellen.

Dan de problemen die scholen ondervinden met de opvang van asielkinderen. Steeds meer scholen laten weten dat ze niet meer kunnen omgaan met het toenemend aantal asielkinderen. Dat zegt de Landelijke Onderwijs Werkgroep voor Asielzoekers en Nieuwkomers (6 oktober 2014, DDS). Een woordvoerster laat weten aan de NOS dat het aantal telefoontjes van gemeenten en scholen over deze materie sinds april flink is gestegen. "Scholen willen meer weten over de leerkrachten, het lesmateriaal, schoolruimte en het geld dat nodig is om de kinderen goed te kunnen opvangen. Dat moet vaak op stel en sprong gebeuren." Een onderwijsadviseur voegt daaraan toe dat scholen tegenwoordig "echt met de handen in het haar" zitten. Asielkinderen moeten namelijk binnen acht weken na aankomst onderwijs kunnen volgen, maar dat is problematisch aangezien de financiering er niet is - of lijkt te zijn - en omdat scholen het vervolgens lastig vinden om kinderen te helpen die helemaal geen Nederlands spreken. Je kunt je er iets bij voorstellen dat het lastig is, zeg maar onmogelijk, voor een gemiddelde school om leerlingen te hebben die zich alleen kunnen uitdrukken in bijvoorbeeld Somalisch of Eritrees.
Het echte probleem is natuurlijk niet het aantal asielkinderen, maar het aantal asielzoekers in het algemeen. In de eerste helft van dit jaar kreeg de Nederlandse staat twee keer meer asielaanvragen (12.280) te verwerken dan in het jaar ervoor (6220). Dit Kabinet van PvdA en nota bene de VVD is hiervoor rechtsreeks verantwoordelijk. De wijdopen grenzen leiden tot maatschappelijke ontwrichting en ook in het onderwijs is die ontwrichting nu te zien. We kunnen de instroom niet aan. Ons onderwijspersoneel is niet toegerust en opgeleid om asielzoekers met hun trauma's, en hun achterstanden en verder te helpen. Wat doen de stas en de minister eraan om dit probleem op te lossen? Luiden zij de noodklok bij hun politiek verantwoordelijke collega's? Wij willen de grenzen sluiten, liefst vandaag. Dat willen deze bewindslieden niet, maar erkennen zij in ieder geval dat de massa-immigratie die Nederland al jaren treft, en nu vooral via de instroom van asielzoekers, ontwrichtende effecten heeft op ons onderwijsstelsel?

Afsluitend vz., de onderwijshuisvesting in het primair onderwijs: PO-schoolbesturen worden vanaf 2015 verantwoordelijk voor het totale onderhoud en voor aanpassingen aan hun schoolgebouwen. Geluiden uit het veld maken ons duidelijk dat een geoormerkt onderhoudsbudget echt hard nodig is. Oormerking was al als zodanig opgenomen in de motie Beertema d.d. 22 november 2011, maar die komt niet meer terug in de uiteindelijke wetswijziging. Hierdoor bestaat het risico dat onderwijsinstellingen het budget aanwenden voor andere doeleinden dan voor het onderhoud van het schoolgebouw. Dat blijkt uit het rapport "Monitor kwaliteit onderwijshuisvesting PO en VO". VO-besturen, zo lezen we in dat rapport, hebben, ondanks dat ze de beschikking hadden over de benodigde middelen, blijkbaar niet altijd geïnvesteerd in de kwaliteit van de gebouwen. Dit zou anders zijn geweest als het onderhouds-/huisvestingsbudget wél geoormerkt was geweest. Graag een reactie van de stas of hij oormerken niet voor de hand vindt liggen? Er is niet veel wetswijziging voor nodig en het kan erg helpen om onderwijsgelden op de manier te bestemmen zoals we die van hieruit hebben bepaald.