Debat wijziging wetboek van strafrecht - Inbreng

Hieronder de inbreng van Raymond de Roon tijdens het plenaire debat d.d. 2 september 2009 over de Wijziging van het Wetboek van Strafrecht m.b.t. beëindiging van de maatregel van tbs met bevel tot verpleging van overheidswege door de minister van Justitie (31 552).

Voorzitter,

Mijn fractie is van mening dat de tbs moet worden afgeschaft. Het systeem wordt ondergraven door advocaten die hun klanten adviseren om niet mee te werken aan psychiatrische onderzoeken. Bovendien kost het tbs-stelsel buitengewoon veel geld. Wij zijn van mening dat de gewenste resultaten veel goedkoper kunnen worden bereikt, zonder tbs. Maar goed, zo ver is het vandaag nog niet. Daarom spreek ik vandaag met u over een wetsontwerp dat beoogt een deelprobleem binnen het tbs-stelsel op te lossen: hoe te handelen met ongewenste vreemdelingen die in tbs zitten?

De afgelopen tijd hebben de kranten vol gestaan met berichten over de verdachte die de eigenares van kinderdagverblijf Moeders Schoot in Amsterdam-West zou hebben doodgestoken. Voor de duidelijkheid; deze verdachte werd geboren in Turkije en is illegaal in Nederland. Volgens de politie is hij verslaafd aan alcohol en drugs, zou hij al eerder betrokken zijn geweest bij ernstige geweldsmisdrijven en zou hij gevaarlijk en onberekenbaar zijn. Het is niet ondenkbaar, dat deze verdachte bij zijn berechting tbs opgelegd krijgt.

Dit wetsvoorstel dat wij vandaag bespreken, beoogt het mogelijk te maken om vreemdelingen die in tbs-inrichtingen verblijven en geen verblijfsvergunning voor Nederland hebben, de inrichting en ook het land uit te zetten. Dit is een nobel streven maar de volgorde is verkeerd. Illegaal in Nederland verblijvende personen, hadden het land al uitgezet moeten worden voordat ze een misdrijf konden plegen! Dat zou de Nederlandse samenleving een hoop ellende en geld hebben gescheeld. Het uitgangspunt dient te zijn dat illegalen worden uitgezet voordat zijn een vergrijp plegen, voordat  ze grote ellende aanrichten en voordat ze de  belastingbetaler bakken met geld gaan kosten.

In het geval dat de illegaal pas in beeld komt nadat hij een misdrijf heeft gepleegd en daarvoor is veroordeeld moet hij – na het uitzitten van zijn gevangenisstraf -  linea recta een retourtje te krijgen naar het land van herkomst; geen uitzonderingen, geen voorwaarden. Hoewel: toch één uitzondering. Het is nog beter als de voor misdrijf veroordeelde illegaal zijn door de Nederlandse rechter opgelegde gevangenisstraf kan uitzitten in een cel in het land van herkomst. Dat is de plaats waar hij echt thuis hoort.

Het zou eigenlijk niet voor moeten komen, dat een illegaal in Nederland tbs krijgt opgelegd. Ook voor hen is een cel goed genoeg. De vraag of er voor hen passende tbs-voorzieningen zijn in het land van herkomst, vinden wij niet van belang.

Daarnaast doet het wetsvoorstel eigenlijke enigszins krom aan omdat het rekening houdt met de mogelijkheid dat de uitgezette illegale tbs’ers weer terug komen naar Nederland. Blijkbaar boeken ze in het land van herkomst weer een enkele reis terug naar het Nederlandse paradijs? De Minister wil in dergelijke gevallen blijkbaar alvast zorgen voor een schoon bed in een TBS-kliniek. Het lijkt mij duidelijk dat het de taak is van de Nederlandse overheid is om ervoor te zorgen dat deze criminelen het land niet weer inkomen, in plaats van te regelen dat ze  meteen weer opgenomen worden in een kliniek à raison van € 480 per dag die de Nederlandse belastingbetaler dan maar weer moet ophoesten. Want dan ontstaat wederom de situatie waar dit wetsvoorstel volgens mij een einde probeert te maken.

Gezien het nieuwsbericht waar ik in het begin van dit betoog op doelde, duurt het erg lang voor een illegaal wordt uitgezet. Hoe lang gaat dit wel niet duren wanneer er in het land van herkomst ook nog een passende voorziening, gericht op in ieder geval vermindering van de stoornis en het daarmee samenhangende recidive gevaar, moet worden geregeld? Het betreft een illegaal, naar mijn mening is Nederland alleen verantwoordelijk voor het uitzetten van een illegaal en niet voor het regelen van een passende voorziening in het land van herkomst.

Voorzitter,

Naast de berichten over de, illegaal in Nederland verblijvende, man die de eigenares van een kinderdagverblijf doodstak, stonden de kranten de afgelopen tijd ook vol met berichten over een man van Turkse origine die, ondanks dat hij levenslang heeft gekregen voor het plegen van een 6-voudige moord, fijn tijd buiten de gevangenis blijkt door te brengen met zijn gezinnetje. Voor hij de meervoudige moord beging was deze man net tot Nederlander genaturaliseerd. Kortom: sinds de dag dat hij Nederlander werd, kost hij de Nederlandse samenleving al geld!

Zet ook alle vreemdelingen met naast de Nederlandse nationaliteit nog een andere nationaliteit, na het ondergaan van een wegens misdrijf opgelegde gevangenisstraf en na het ontnemen van de Nederlandse nationaliteit, ons land uit. Niet alleen tot tbs veroordeelden maar ook de tot gevangenisstraf veroordeelden. Het kabinet heeft in een wetsvoorstel al ten principale de stap genomen dat mensen met een dubbele nationaliteit die zich schuldig maken aan terroristische activiteiten, hun Nederlanderschap moet worden afgenomen, zodat ze kunnen worden uitgezet. Vergroot de reikwijdte van die wet en voer dat principe in voor alle misdrijven!