PVV Tweede Partij van Nederland

De PvdA haalt negentien zetels in de Tweede Kamer als er nu verkiezingen worden gehouden. Dat blijkt uit een peiling van Maurice de Hond. Dit aantal komt overeen met twaalf procent van de kiezers en is het laagste niveau waarop de sociaaldemocraten ooit zijn beland in een peiling van De Hond. De PvdA, die nu 33 Kamerleden telt, wordt hierdoor de vierde partij, samen met de VVD.

De regeringspartij van vicepremier Wouter Bos ligt de laatste tijd zwaar onder vuur. Zo wordt het optreden van fractievoorzitter Jacques Tichelaar tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen als zwak betiteld. Ook viel het fractiebesluit om geen referendum te houden over het Europese wijzigingsverdrag niet overal in goede aarde. De PvdA-leden besloten zaterdag tijdens een partijcongres in Amsterdam dit besluit te steunen, hoewel het indruist tegen het verkiezingsprogramma.
Nog maar de helft van de kiezers die een klein jaar geleden op de PvdA stemden, zegt dat nu weer te doen. Van de PvdA-kiezers uit 2006 geeft ruim tien procent aan nu de SP te steunen. Een even grote groep kiest voor GroenLinks. Vijf procent stapt over naar de PVV van Geert Wilders en vier procent naar D66. Als Rita Verdonk met een eigen lijst zou komen, zou vijf procent van de PvdA-kiezers op haar stemmen.
De PVV bezet in de peiling de tweede plaats met 24 zetels, de SP haalt er 23 in de virtuele zetelverdeling. Het CDA stijgt twee zetels naar 38. Mocht Verdonk met een eigen lijst meedoen, dan zou ze volgens De Hond negentien zetels halen, twee minder dan vorige week. De VVD wint twee zetels ten opzichte van vorige week en komt uit op negentien. Hiervan resteren er nog maar vijftien als Verdonk met een eigen lijst zou komen.
Vrijdag bleek uit de politieke barometer van NSS/Synovate en Nova dat de PvdA en de SP allebei 24 zetels halen, waar zij een week eerder in deze peiling respectievelijk 26 en 22 zetels wisten te bemachtigen.

www.depers.nl