Telegraaf interview: Wilders gaat voor kabinet

Geert Wilders wil zijn PVV het kabinet in sturen. Dat zegt de partijleider in zijn eerste campagne-interview met De Telegraaf. Om dat te bereiken, is hij bereid om flink wat water bij de wijn te doen, zelfs op een onderwerp als asiel.

Wilders heeft met nieuwe verkiezingen op komst bewust in zijn verkiezingsprogramma zitten strepen, onthult hij.
Waar hij zich eerder pas tevreden toonde als Nederland een asielstop zou invoeren, zegt hij het nu ook afdoende te vinden als in aanloop naar zo’n stop de instroom wordt beperkt.

„Dat is er niet per ongeluk in gezet.” Op het terrein van klimaat is hij bereid tot ’een mix’. „We hebben geen taboes en geen breekpunten.” Wilders ziet zijn kans schoon nu VVD-leider Dilan Yesilgöz de deur op een kier heeft gezet voor politieke samenwerking met de PVV. Haar voorganger Mark Rutte was daar na het debacle in kabinet-Rutte I en de ’minder Marokkanen’-uitspraak wars van.

De PVV-leider ziet een kabinet van VVD, BBB, PVV en NSC helemaal zitten, alleen heeft NSC-leider Pieter Omtzigt al gezegd absoluut niet met de PVV in zee te willen. Wilders: „Ik wil een groot beroep op Omtzigt doen. Want als hij ’nee’ blijft zeggen, komen de problemen rond asiel en migratie op het bordje van PvdA/GL van Frans Timmermans te liggen.”

Klik hieronder om het artikel te lezen op de website van de Telegraaf:

telegraaf