Geert Wilders droomt over Brexit

Telegraaf220616

Terwijl het Nederlandse kabinet zijn adem inhoudt over een mogelijke Brexit, hoopt PVV-leider Geert Wilders juist van harte dat de Britten morgen besluiten de EU te verlaten. Als het Verenigd Koninkrijk daar ’ja’ tegen zegt, vindt Wilders dat Nederland ook alles op alles moet zetten om de unie de rug toe te keren. De Telegraaf sprak met misschien wel de grootste niet-Engelse pleitbezorger van een Brexit.

U dringt zeer op een Brexit aan. Wat heeft de PVV-kiezer aan een Brits vertrek uit de EU?

Heel veel. Ik denk dat de kiezer graag een sterk en soeverein Nederland wil. Wij willen de baas zijn over ons eigen land, over onze eigen grenzen, en over ons eigen geld. Een Brexit zal natuurlijk een enorme stimulans zijn voor heel veel Europese volkeren en landen om een vertrek uit de EU te overwegen. En als er geen Brexit komt is het zeker niet voorbij, want die geest gaat nooit meer terug in de fles. In de laatste peiling zie je niet voor niets dat de helft van Nederland wil dat we de EU verlaten.

Welk Nederlands belang is er mee gediend als onze bedrijven bij een Brexit straks moeilijker zaken kunnen doen met het Verenigd Koninkrijk?

Dat is allemaal bangmakerij. Dat hebben we in ons rapport uit 2014 over een Nederlands vertrek uit de EU, een Nexit, laten zien. Ook Groot-Brittannië zal gewoon toegang krijgen tot de interne markt van Europa en vrijhandelsverdragen met Europa kunnen sluiten. Ik geloof dat de Britten de derde handelspartner van Frankrijk en Duitsland zijn. Als deze landen geen handel meer het het Verenigd Koninkrijk meer kunnen drijven, lijden ze meer pijn dan de Britten zelf. Daarom is het ook goed dat Nederlanders zien dat het licht echt niet uitgaat of dat er oorlog komt in Groot-Brittannië. Kijk naar Zwitserland. Dat had met China en Japan vrijhandelsverdragen nog voor dat de EU dat had, omdat de 28 EU-landen het er onderling maar niet over eens werden. Toegegeven, de eerste jaren zal een vertrek uit de EU-geld kosten, maar na drie jaar is er winst.

U schrijft de Europese Unie volledig af, terwijl anderen juist de voordelen voor zaken als economie en veiligheid aanvoeren. Kunt u eens een voordeel van de EU noemen?

Nee.

Meent u dat serieus, meneer Wilders?

Wel... zoals de EU ooit is begonnen. In 1957, als de Europese Gemeenschap van Kolen en Staal. Dat was echt een economische samenwerking. Daar ben ik heel erg voor. Maar de Europese Unie is van een economisch project een politiek project geworden. Daar ben ik tegen. Ik ben voor het herstel van de natiestaat. Voor het herstel van soevereiniteit.

Maar laten we eens kijken naar veiligheid. Als onze diensten informatie hebben over iemand die uw Britse bondgenoot Nigel Farage iets aan willen doen, dan lijkt het nogal onhandig om niet meer in EU-verband samen te werken?

Zeker. Maar dat kan ook zonder lid te zijn van de Europese Unie. Er worden ook veiligheidsverdragen met niet-Europese landen gesloten. Landen in Zuid-Amerika werken ook samen, zonder dat ze een politieke unie hebben. Net als in Azië.

In Europees verband is dat toch veel handiger?

Nee. Want wij zijn niet meer de baas. We hebben een hele hoop veto-rechten ingeleverd. En de rechten die we nog wel hebben, durven we niet te gebruiken. We worden dan ook niet bestuurd door Thatchers maar door Ruttes! Nog een extra reden om er snel vanaf te stappen!

U wil na een ja-stem voor een Brexit gelijk een referendum over een Nexit, een Nederlands vertrek uit de EU. Kan dat überhaupt wel?

Tenzij er een klein wonder gebeurt, zal daar inderdaad niet onmiddellijk een meerderheid voor zijn. Maar ik voorspel u: dit wordt één van de belangrijkste thema’s in de Nederlandse verkiezingscampagne. Na een Brexit zal ook in heel veel landen in Europa de roep om een exit uit de EU toenemen. Een stem op de PVV is een stem voor een Nederlands referendum over een Nexit.

De verkiezingscampagne is voor u dus al begonnen. Daarmee klinkt dit ook als een verkiezingsbelofte.

Ik kan niet beloven dat we morgen de EU zullen verlaten. Tenzij we 76 zetels halen. Wat ik wel kan beloven, is dat een referendum zoals er in het VK is geweest, voor ons een ontzettend belangrijk punt wordt. Wij willen sowieso met voorstellen komen om veel meer volksraadplegingen te doen. Dat wordt ook een belangrijk onderdeel van ons verkiezingsprogramma: meer referenda.

U heeft in 2010 ook van alles beloofd over de pensioenleeftijd op 65 houden en die belofte ging de dag na de verkiezingen het raam uit. Wie zal uw belofte serieus nemen?

Oké, dat is een hele faire vraag. Als mensen willen dat ze iets te vertellen hebben over een vertrek uit de EU, dan beloof ik dat wij een referendum daarover als een belangrijk punt in zullen brengen. Ik kan niet beloven dat we ook uit de unie gaan, want daar hebben we anderen voor nodig. Maar de eis dat we daar een referendum over houden, vind ik een hele redelijke, zeker als we een hele goede uitslag met de verkiezingen boeken.

Klik hier om het artikel te lezen op de website van de Telegraaf.